יום חמישי, ינואר 16

האם קיבוץ מחניים מפקיד צ'קים בניגוד לחוק?

לאחרונה נודע לי מהורים בגנים על מקרה מטריד ומעורר מחשבה.

לאחרונה הודיעה לנו רכזת החינוך כי כל תשלום לגנים מעבר ל- 49 ש"ח בשנה (תשלום חובה) - אסור למערכת החינוך לגבות ללא הסכמת ההורים.

עוד מתברר כי ההנחיה הזו מעוגנת היטב בחוזרי מנכ"ל וקיבלה גיבוי מרכזת החינוך עצמה מספר פעמים בעל פה - הן באסיפות והן בפגישות פרטיות.

יחד עם זאת - הבנתי שהורים מסויימים לא נתנו את הסכמתם לתשלום נוסף והורו לקיבוץ להחזיר שיקים שכבר ניתנו בתחילת השנה. ושהקיבוץ החליט באופן חד צדדי להפקיד את הצ'קים בכל זאת.

עולה השאלה - האם יש כאן משום עבירה פלילית?

חיפשתי מעט ומצאתי את הכתבה הזו שמסבירה מה מותר ומה אסור בהפקדת צ'קים:

"
במקרים קיצונים, למשל כאשר לא התקבלה סחורה בהתאם לתאריך המוסכם מראש, רשאי כותב הצ'ק לבטל את הצ'ק באופן חוקי ללא צורך בפניה אל המכותב בצ'ק.
בכל מצב של ביטול צ'ק, חייב מבטל הצ'ק להיות מסוגל להוכיח שכלל לא קיבל את המוצר/השירות כפי שסוכם מראש, ולהצטייד בהוכחות ברורות.

עוד מצויין בכתבה כי:

"
ביטול צ'קים הוא עבירה פלילית, כאשר מוסר הצ'ק מבטל את הצ'ק או מוסר צ'ק ללא כיסוי מבלי שתהיה לו סיבה מוצדקת על פי החוק. לא בכל המקרים ביטול צ'קים הוא עבירה פלילית. במקרים בהם קיימים חילוקי דיעות בין שני הצדדים, רשאי כותב הצ'ק לבטל את הצ'ק, אולם שני הצדדים צריכים להגיע להסדר כלשהו ביניהם. 
"

כתבה נוספת - "נתתי צ'ק ואני רוצה לבטל - מותר לי?"  מצווי במפורש מקרים בהם מותר לבטל צ'ק ואת המשמעות המשפטית.
בין השאר מצויין שמתן צ'ק הוא סיכום בין בעל החשבון (במקרה שלנו - ההורים) לבין הבנק שלו:
"
...כל עוד לא בוצעה העברת הכסף בפועל הם (מי שרשם את הצ'ק - א.נ) יכולים לבטל את ההוראה הזו, ולבקש שחשבונם לא יחוייב. באתרי הבנקים השונים מופיעות הוראות מדויקות לגבי הליך ביטול הצ'ק.

במישור ה"מהותי", מאחר והטלפון לבנק כשלעצמו לא אייד את הצ'ק, והצ'ק גם לא השמיד את עצמו בתוך חמש שניות, חשוב לזכור שהוא עדיין מסתובב בידיו של זה או אחר, ולא הצ'ק עצמו הוא שבוטל, אלא רק ההוראה לכבד אותו. בעל החשבון נתן במקומה הוראה חדשה, שלא יכבדו את הצ'ק, וזה הכל.
"

בקיצור - נושא לא פשוט.
אני ממליץ להורים לקרוא את הכתבות הללו ולהתייעץ עם עורך דין כדי להבין את זכויותינו המשפטיות בעניין הזה.

שיהיו לנו ימים רגועים,
אבי

הכתבות:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה